26 juli 2011

Ølsmagning: India Pale Ale fra Virklund Bryghus

I Irma købte jeg for nogle uger siden 3 øl fra Virklund Bryghus. SuperBest og Irma er de supermarkeder nær mig som har det bedste udvalg af øl, så jeg forsøger at kigge forbi dem når jeg kan snige mig til det.

Virklund Bryghus ligger nær Silkeborg, og har eksisteret siden 2005. De sælger primært deres øl lokalt, hvilket jo har været en god strategi for mange små bryggerier. Desværre betyder det jo også, at jeg ikke havde hørt om bryggeriet, før jeg faldt over deres øl i Irma.
Deres øl er ufiltrerede og upasteuriserede, hvilket jo falder helt i min smag.

India Pale Ale
Virklund Bryghus
India Pale Ale er en uklar, ravgylden øl på 6,7% alc. Skummet var tæt og flødefarvet, og efterlod fine blonder på glasset. Aromaen var ok, med lidt karamel sødme, men med ret svag humle duft af en IPA.
Smagen var god, med en mellem sødme og en begrænset bitterhed, og jeg syntes at den havde en rigtig god muldfylde. Det kan også være, at jeg bare er blevet for vant til de vanvittigt humlede IPA'er mange mikrobryggere laver, men jeg synes altså at de har været lidt for nærige med humlen i denne India Pale Ale. Den kan dog også være at den ekstra smag og sødme fra gærrester mv, skjuler noget af bitterheden, for jeg synes sådan set at der var en ganske god balance i øllen. Eftersmagen var mellemlang, bitter og sød.
Jeg syntes at India Pale Ale var en rigtig god øl, men det trækker lidt ned at der ikke er mere humle smag, så øllen lander på en karakter på 7,6.

Jeg har også Virklunds Strong Ale og Havre på lager, og jeg skal nok lade jer det vide hvad jeg synes om dem :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar